5 essentiële antwoorden rond online marketing in tijden van corona

Van ondernemers tot marketingmanagers en HR-verantwoordelijken: in deze crisisperiode zitten we allemaal met een pak vragen over marketing:

“Ik heb verschillende online campagnes lopen. Moet ik die nu allemaal pauzeren?”

Heel wat bedrijven hebben momenteel online campagnes lopen. Of het nu gaat om social media of search ads, of een pre-roll advertentie op YouTube: zet uw campagne niet zomaar on hold! Want angst is een slechte raadgever. Bekijk dus alles objectief en leg zo vlug mogelijk alle cijfers naast elkaar. Van online én offline campagnes. Onthoud in elk geval dat we meer dan ooit online aanwezig zijn. We scrollen door Facebook en Instagram, bekijken video’s op Youtube en luisteren een pak meer naar Spotify. Op vlak van content marketing biedt dat tig opportuniteiten. Hoe u ze kunt benutten? Door te experimenteren!  

“Moet ik snoeien in mijn online advertentiebudget?”

Nee. Verschillende bedrijven hanteren nu lagere online budgetten. Resultaat? Er wordt minder online geadverteerd. En dat betekent dan ook dat de Cost per Click daalt. Anderes gezegd: online adverteren wordt goedkoper, terwijl u evenveel mensen kan bereiken. En dus hetzelfde aantal bezoekers naar uw website kunt genereren.

Ga ook eens na of uw Adwords-campagne wel nog voldoende opbrengt. Misschien wordt er minder gezocht op uw product, merk of dienst. Evalueer uw budget en verschuif het bijvoorbeeld naar YouTube, Spotify of sociale media. Wordt er meer dan ooit gezocht via Google Search? Krik dan uw AdWords budget gerust op.

“Welke online strategie hanteer ik nu het best?”

Websites zoals bol.com en Coolblue moeten een tandje bijsteken om de gigantische hoeveelheden bestellingen af te handelen. Meer dan ooit zijn mensen nu op zoek naar producten die het leven thuis een stuk aangenamer maken. Denk maar aan gezelschapsspelletjes, boeken, sportgerief, tondeuses, speelgoed, enzovoort. Bevindt uw bedrijf zich in een van deze sectoren? Benut dan deze opportuniteit en zet extra online advertenties op.

Creëer alleszins content die inspeelt op de noden van de thuiswerkende mens. Speel in op het feit dat mensen bijna koortsachtig op zoek zijn naar tijdverdrijf tools die het thuiswerken een stuk vlotter maken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de toenemende belangstelling voor essentiële levensmiddelen, producten of diensten. Promoot populaire producten dus zeker op uw social media kanalen. En reserveer eventueel extra budget voor remarketing campagnes.

“Wat kan ik allemaal online implementeren?”

Denk in eerste instantie aan online alternatieven. Geef uw fysieke winkel een online verlengstuk met een webshop of landingpagina. En bied uw klanten de kans om uw producten ook via sociale media te bestellen. Zorg ervoor dat een vaste medewerker klaar staat om hun vragen beantwoorden op Facebook Messenger. Overweeg om leveringen gratis of goedkoper aan te bieden. Go digital! Etaleer uw diensten via webinars en ga de interactie aan met uw klanten en leads. Creëer videocontent die u ook kunt adverteren op sociale media en YouTube. 

Hoe dan ook: blijf communiceren. Geef uw klanten procesinformatie en wijzigingen rond uw bedrijfsactiviteiten via digitale nieuwsbrieven en de sociale media. U bent bang dat uw potentiële of bestaande klant niet zit te wachten op de zoveelste update? Vergis u niet: zij willen zien dat u achter de schermen bezig bent met de toekomst van uw bedrijf. Wat u vandaag doet, zal uw klantentrouw op lange termijn bevorderen. 

“Hoe moet ik nu concreet aan de slag?”

Een verplichte tijdelijke sluiting is nooit leuk. U moet alle puzzelstukjes opnieuw samenleggen. Welke dingen die u tijdens deze crisis best onderneemt? We zetten het even op een rij: 

  1. Blijf communiceren! Houd in de eerste plaats uw klanten op de hoogte. Plaats updates op uw sociale media en verstuur nieuwsbrieven.
  2. Genereer rapportages, zowel online als offline en stuur uw mediabudgetten bij. Houd in het achterhoofd dat online adverteren nu een stuk goedkoper is.
  3. Ga op zoek naar online alternatieven zoals webshops en landingspagina’s. Zo staat u nog steeds klaar voor uw doelgroep.
  4. Goedkoop adverteren, betekent dus dat u nu volop kunt experimenteren met advertenties. En het is win-win want men zit meer dan ooit online.
  5. Creëer content die nauw aansluit op de huidige situatie. Kruip daarvoor in de huid van uw klanten en maak een overzicht van zijn mogelijke vragen en frustraties. 

Een ding is zeker: aan elke crisis komt een eind. De vraag is dan alleen maar of u voldoende voorbereid bent. Daarom: com-uit-uw-kot!

Wie zit er achter ‘Com uit je kot’?

Marketing- en communicatiebureau KIXX uit Loppem is het brein achter dit platform. Het idee ontstond bij de uitbraak van de corona-crisis in ons land en de toenemende vragen van klanten over de bijsturing van hun marketingstrategie in deze bizarre tijden. KIXX is gespecialiseerd in strategy, branding, digital en support.

Meer info?
www.kixx-concept.be

VERSPREID DEZE INFO

Deel dit artikel

NEEM NU DEEL

Wij willen ook uw mening



We gebruiken cookies om u te kunnen verzekeren van de beste ervaring op onze website. Als je deze site blijft gebruiken gaat u akkoord met ons Privacybeleid.
x
Ontvang wekelijks praktische marketing- en communicatietips in uw mailbox
Schrijf nu in