Het perfecte moment om evergreen content te ontwikkelen voor uw website

“Was ik hier maar eerder mee begonnen”, zegt een bedrijfsleider die gespecialiseerd is in het weghalen van asbestverwijdering. Niet getreurd, leer de ins- en outs kennen van evergreen marketing en zorg dat ook uw website nieuwe klanten blijft aantrekken, zodat u maandelijks het aantal bezoekers én conversies op uw website ziet stijgen.

Wat is evergreen marketing?

Het is een vorm van marketing, waarvan de sterkte is dat het gaat om tijdloze, maar heel waardevolle content. Het wordt vaak gebruikt binnen Content Marketing in functie van SEO (= Search Engine Optimization), maar eigenlijk wordt het pas echt interessant als u het ook voor andere kanalen gaat gebruiken.

Hieronder vindt u enkele mogelijkheden:

  • Content Marketing
  • Remarketing advertenties
  • E-mail marketing
  • Veelgestelde vragen van klanten
  • Webinars (pre-recorded)
  • Download van uw cataloog

Het voordeel van evergreen content?

We plaatsen hieronder een voorbeeld van een website die sinds november 2019 gestart is met het plaatsen van dit type content op hun website.

Google Analytics

Zoals u kunt zien, groeit de instroom van bezoekers via zoekmachines maandelijks. Behalve een kleine dip in maart, blijven de bezoekersaantallen stijgen (het betreft hier een B2B website). We werken hier met heel veel relevante titels, titels die klanten gebruiken als zoekopdracht in zoekmachines zoals Google en Bing. Hierdoor komen ze op deze website terecht.

Andere websites gebruiken dan weer geen evergreen content, daar ziet u heel vaak pieken in de bezoekersaantallen, want na drie tot zes maanden is het artikel al niet meer relevant. Zo wordt er niet gebouwd aan een langetermijnstrategie en moet men constant opnieuw het warm water uitvinden.

Verschil in groei tussen websites met en zonder evergeen content

We proberen dit ook even visueel voor te stellen in een grafiek:

  • Website 1 investeert wekelijks in één artikel, tijdloze content (= blauwe lijn)
    Gemiddeld trekt dit artikel 50 nieuwe bezoekers aan, per week, het ganse jaar door
  • Website 2 investeert wekelijks in één artikel, content is hier niet tijdloos (= rode lijn)
    Gemiddeld trekt dit artikel 250 bezoekers aan in de eerste zeven dagen, daarna is het niet meer actueel

Ik wil hiermee aan de slag, waar kan ik beginnen?

Denk steeds logisch na en ga op zoek naar informatie die u reeds hebt: bekijk uw cataloog, folders of andere documentatie. Misschien is hier al relevante informatie die u kan plaatsen op uw website.
Tip: vooraleer u start met schrijven, denk na of dit artikel binnen twee jaar nog steeds relevant zal zijn.

Daarnaast kunt u aan de slag met:

  • Veelgestelde vragen per telefoon/email van klanten (betrek dus zeker uw afterservice team!)
  • 'How-to' of richtlijnen die belangrijk zijn binnen uw sector
  • Zoek ook naar relevante trefwoorden via AnswerThePublic of KeywordShitter

Bespreek dit samen met uw team. Iedere medewerker bezit heel wat kennis en komt ook vaak in contact met de problemen van klanten. Zij zijn dus uw adviseur om ervoor te zorgen dat u de juiste content gaat publiceren op uw website.

Last but not least, hou uw Google Analytics in de gaten, zodat u ziet welke soorten content het erg goed doen. Probeer ook eens na te gaan welke minder scoren zodat die geoptimaliseerd kunnen worden. Dit kan via een tool zoals HotJar, waarmee u bezoekers op een eenvoudige manier kunt bevragen.

Wie zit er achter ‘Com uit je kot’?

Marketing- en communicatiebureau KIXX uit Loppem is het brein achter dit platform. Het idee ontstond bij de uitbraak van de corona-crisis in ons land en de toenemende vragen van klanten over de bijsturing van hun marketingstrategie in deze bizarre tijden. KIXX is gespecialiseerd in strategy, branding, digital en support.

Meer info?
www.kixx-concept.be

VERSPREID DEZE INFO

Deel dit artikel

NEEM NU DEEL

Wij willen ook uw mening



We gebruiken cookies om u te kunnen verzekeren van de beste ervaring op onze website. Als je deze site blijft gebruiken gaat u akkoord met ons Privacybeleid.
x
Ontvang wekelijks praktische marketing- en communicatietips in uw mailbox
Schrijf nu in