Het veranderend gedrag van de consument in coronatijden

Dat de consument zich anders gedraagt in deze coronatijden is geen geheim. Maar hoe gaat hij zijn gedrag en perceptie nu specifiek gaan aanpassen? We lijsten alvast enkele trends in de markt voor u op.

Retentie is key

In crisistijden is de consument minder geneigd om van partner of leverancier te veranderen. Speel daarom nog meer dan anders in op retentiebeleid. Het zijn immers de huidige klanten die nu nog meer dan anders ’gesoigneerd’ moeten worden.
Zet daarom in op kleine dingen die uw service nog aantrekkelijker en persoonlijker kunnen maken. Kunnen sales-mensen bijvoorbeeld pakketjes zelf aan huis afleveren - op een veilge manier -  nu ze niet meer in de winkel mogen staan? Of kunnen zij via chat of videocall online advies geven? Klanten verlangen in deze tijden ook naar empathie en goodwill, naar echtheid en het zich kwetsbaar opstellen van bedrijven. Iedereen zit namelijk in hetzelfde schuitje. Wees bovendien inspirerend. Gebruik de sociale media om uw klanten uw verhaal te vertellen, hoe het bedrijf omgaat met deze situatie, enzovoort. Blijf top of mind!

Shift in bestedingsgedrag

Mensen moeten in hun kot te blijven. En dat betekent: geen etentjes met vrienden, geen cinema doen, geen avondschool volgen, niet gaan shoppen met de vriendinnen, … De consument gaat nu op zoek naar andere bezigheden en besteed zijn budget daardoor op een andere manier.

De verkoop van fitnesstoestellen, DIY-materiaal, entertainment, online cursussen en zelfontwikkelingen schieten dan ook serieus in de lucht. Bovendien bestellen ze deze producten en diensten online. Hoe kunt u als ondernemer hierop inspelen? Kunt u een beperkt gamma ook online aanbieden, zoals Ikea nu doet? Is het mogelijk om online webinars rond uw diensten op te zetten? We begrijpen dat u met heel wat vragen zit. Wij hebben alvast vijf essentiële vragen beantwoord.

Offline wordt online

We hebben het hiervoor al even aangehaald. De consument is meer dan ooit online aanwezig. Mensen checken frequenter nieuwssites, chatten met de grootouders, bingwatchen Youtube-filmpjes en organiseren een e-peritief met vrienden. De traditionele media merken hierdoor een grote verschuiving van het offline mediabudget naar hun online-platformen.
Mik tijdens een online campagne echter niet op promotionele campagnes maar op merkbekendheid en awarness.
Dit zal uw bedrijf, zeker in de long run, opbrengen.

Zoekverkeer verandert

We merken uit Google rapportages dat ook het zoekverkeer aan het switchen is. Mensen hebben immers meer tijd gekregen om langer en gerichter online te zoeken. Ze vergelijken producten en aanbieders meer dan ooit.

Dit betekent ook dat ze minder snel geneigd zijn om te kopen. Moeten we hierdoor onze online campagnes aanpassen? Ja. We dienen onze budgetten te herverdelen en meer budget hoger in de funnel te spenderen. Het is daar dat de consument nu veel actiever is.

Op naar de toekomst!

Wat nu in het post-corona tijdperk? Laten we eens kijken naar China, waar de bevolking stilaan weer hun normale ritme terugvindt. Blijkt dat mensen zeker twee zaken willen doen na de opheffing van de maatregelen: een etentje met vrienden organiseren en shop-till-they-drop! In een Chinees shoppingcenter was het al op de eerste dag over de koppen lopen. Het winkelcentrum haalde die dag maar liefst een omzet van 15 miljoen. We zien tevens dat de Chinese marketeers positief zijn; 77% van hen zijn reeds begonnen met proactieve herstelplannen. Iets om uit te leren.

Wie zit er achter ‘Com uit je kot’?

Marketing- en communicatiebureau KIXX uit Loppem is het brein achter dit platform. Het idee ontstond bij de uitbraak van de corona-crisis in ons land en de toenemende vragen van klanten over de bijsturing van hun marketingstrategie in deze bizarre tijden. KIXX is gespecialiseerd in strategy, branding, digital en support.

Meer info?
www.kixx-concept.be

VERSPREID DEZE INFO

Deel dit artikel

NEEM NU DEEL

Wij willen ook uw mening



We gebruiken cookies om u te kunnen verzekeren van de beste ervaring op onze website. Als je deze site blijft gebruiken gaat u akkoord met ons Privacybeleid.
x
Ontvang wekelijks praktische marketing- en communicatietips in uw mailbox
Schrijf nu in