Hoe als bedrijf inspelen op coronacrisis om goodwill te creëren

Er gebeurt op dit moment ontzettend veel in de wereld. Corona heeft ons allemaal getroffen. Maar we moeten beseffen dat niemand er iets kan aan doen, dus ook uw klant niet. En dat hoeft niet per se negatief te zijn. Zie dit als een extra kans! Door bijvoorbeeld goodwill te creëren. En dat is niet alleen goed voor uw imago maar het zorgt bovendien nog eens voor een boost in de loyaliteit van uw klanten. Onder het motto 'zaai op korte termijn, oogst op lange termijn', zetten we enkele zaken op een rijtje:

  1. Bied bepaalde diensten tijdelijk aan
  2. Denk aan kwetsbare doelgroepen
  3. Een persoonlijke boodschap doet wonderen
  4. Sta dicht bij uw stakeholders
  5. Steun initiatieven

1. Bied bepaalde diensten tijdelijk gratis aan. 

Kreeg u als Proximusklant onlangs ook een sms'je met daarin de boodschap dat u tijdelijk van gratis mobiele data kunt genieten? Een mooie geste van Proximus die de klanten steunt in de moeilijke coronatijd. Op de barometer van empathie scoort het telecombedrijf het maximum. 

Heeft u een webshop? Bied dan bijvoorbeeld gratis verzending aan. Uw klant zal dit ongetwijfeld appreciëren. 

2. Denk aan de kwetsbare doelgroepen

In het begin van de lockdown, kondigde supermarktketen Delhaize aan dat enkel 65-plussers (de risicodoelgroep) elke ochtend tussen 8u00 - 9u00 toegang tot de winkel kregen. De pers raapte dit nieuws al snel op waardoor Delhaize positief in het daglicht kwam. Hou dus rekening met de mensen die meer vatbaar zijn voor het virus.  

3. Een persoonlijke boodschap doet wonderen

Het moet niet altijd groots zijn. In een tijd waarin direct face-to-face contact moeilijk is, komt een persoonlijke boodschap sterk en authentiek over. En dat moet niet veel zijn. Voeg een persoonlijk kaartje toe wanneer u een bestelling opstuurt waarin u de klant bedankt en hem een complimentje geeft. Het zijn net die kleine dingen die het 'm doen. 

4. Sta dicht bij uw stakeholders

Sta uw klanten proactief met raad en daad bij. Indien mogelijk belt u elke klant persoonlijk op om te vragen hoe het met hen gaat. Vat dit gesprek zéker niet commercieel op maar babbel eerder op een informele manier met uw cliënteel. En vergeet uw medewerkers en leveranciers niet! Hoe u best communiceert met deze stakeholders, leest u in een ander blogbericht

5. Steun initiatieven

Tot slot willen we u meegeven dat u zich ook kunt engageren voor maatschappelijke projecten. Meehelpen in de productie van mondmaskers of ontsmettingsalcohol is een optie. Of denk in dit opzicht nog eens extra aan goede doelen of aan risicogroepen. Werk samen met andere bedrijven in dezelfde regio of sector. Help elkaar! 

U kunt ook ons initiatief steunen. Hoe? Door uw verhaal te delen met andere ondernemers. Stuur uw verhaal naar info@comuituwkot.be

Wie zit er achter ‘Com uit je kot’?

Marketing- en communicatiebureau KIXX uit Loppem is het brein achter dit platform. Het idee ontstond bij de uitbraak van de corona-crisis in ons land en de toenemende vragen van klanten over de bijsturing van hun marketingstrategie in deze bizarre tijden. KIXX is gespecialiseerd in strategy, branding, digital en support.

Meer info?
www.kixx-concept.be

VERSPREID DEZE INFO

Deel dit artikel

NEEM NU DEEL

Wij willen ook uw mening



We gebruiken cookies om u te kunnen verzekeren van de beste ervaring op onze website. Als je deze site blijft gebruiken gaat u akkoord met ons Privacybeleid.
x
Ontvang wekelijks praktische marketing- en communicatietips in uw mailbox
Schrijf nu in