Marketing(strategie) in tijden van Corona: hoe begint u eraan?

Hoe gaan we om met onze marketing in volle coronacrisis en wat nadien? We bekijken de huidige situatie en blikken ook al even vooruit…

Dat het coronavirus een ongelofelijke impact heeft op uw business, uw doelstellingen voor 2020 en dus ook op uw marketingstrategie, staat buiten kijf…Maar vele bedrijven zitten met vragen, wachten af, herbekijken hun marketingacties en -tactieken. In deze verwarrende tijden is het dus hoog tijd voor een antwoord op enkele van deze vragen. We scheppen hierbij wat duidelijkheid over de mogelijkheden voor uw bedrijf.

Corona en uw marketingstrategie

Strategie plant u op middellange en lange termijn. Ook in tijden van crisis moet u dus niet meteen uw hele strategie overhoop gooien. Uiteraard moet u ze wel even van nabij bekijken en waar nodig aanpassingen doorvoeren om u aan te passen aan de huidige situatie. Een belangrijk item daarbij is dat u best nu al vooruitkijkt. Ook de coronacrisis zal immers een einde kennen…

En hoewel het misschien niet het moment lijkt, is dit dé periode om de fundamenten van uw marketingstrategie onder de loep te nemen. Aanwezig blijven is immers altijd een noodzaak.

Hebt u een solide strategie of heeft u deze recent aangepakt? Dan hebt u alvast een stevige basis om mee verder te gaan. Strategie is zoals gezegd een lange-termijninstrument. Onverwachte crisissen als deze zouden dus weinig invloed mogen hebben op uw strategie. Uw verhaal wil u immers nog steeds naar buiten brengen. Misschien op een andere manier, maar u wil (en moet) aanwezig blijven! Er zijn immers heel wat opportuniteiten te rapen in deze tijd… (daarover later meer).

Wat met uw marketingtactiek?

Zowat elke ondernemer voelt op vandaag de impact van de coronacrisis, zowel rechtstreeks als onrechtstreeks. Heel wat advertentiecampagnes worden gepauzeerd of geannuleerd, klanten- en personeelsactiviteiten moeten schuiven en alle events in kader van publieke bijeenkomsten zijn gecanceld. Denk maar aan de VIP events in kader van de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, het EK voetbal of de Olympische spelen. Van interne teambuilding tot klantenevent, iedereen voelt wel de impact. Dit vraagt om enige creativiteit van uw bedrijf en uw marketeers.

"U moet sowieso nieuwe invalshoeken zoeken om uw marketing en communicatie aan te pakken"

Klantencontacten en Corona

Heel wat bedrijven hebben hun activiteiten afgebouwd, showrooms en winkels zijn gesloten en dus is een fysiek klanten- en leverancierscontact niet mogelijk. U hebt dus minder (fysiek) contact en moet innovatief zijn om de interactie te onderhouden. Voorzie hiervoor eventueel een extra landingspagina op uw website waar de meest gestelde vragen worden beantwoord. Dit is ook hét moment om nieuwe digitale tools te testen voor uw bedrijf! Check alvast dé digitale tools in coronatijden. Ontdek zo hoe u efficiënt op afstand kunt werken & interactie met klanten kunt creëren.

Content & Creatie

Blijft u aan de slag en loopt uw campagne (digitaal) verder? Wees dan zeker voorzichtig en zoek de juiste invalshoek om uw communicatiecampagne te lanceren of verder te zetten. Als u vaak inspeelt op actualiteit, wees dan extra voorzichtig. U wil uw boodschap positief brengen en niet in ongenade vallen door een foutieve keuze te maken. Wees dus slim en blijf aan uw merk bouwen! Spreek dit zeker goed door met uw marketeers of met uw marketingbureau.

Reclamebudget in coronatijden

Er zijn heel wat opties en deze zijn afhankelijk van de sector waarin uw bedrijf zich bevindt. Er is geen uniforme aanpak. Sommige campagnes zullen noodgedwongen (moeten) stoppen, maar er zijn ook heel wat opportuniteiten in deze crisis. Door de afwezigheid van vele adverteerders is het op sommige (digitale) platformen zelfs goedkoper adverteren als voorheen. Daardoor krijg u extra reach voor hetzelfde budget.

Wie zit er achter ‘Com uit je kot’?

Marketing- en communicatiebureau KIXX uit Loppem is het brein achter dit platform. Het idee ontstond bij de uitbraak van de corona-crisis in ons land en de toenemende vragen van klanten over de bijsturing van hun marketingstrategie in deze bizarre tijden. KIXX is gespecialiseerd in strategy, branding, digital en support.

Meer info?
www.kixx-concept.be

VERSPREID DEZE INFO

Deel dit artikel

NEEM NU DEEL

Wij willen ook uw mening



We gebruiken cookies om u te kunnen verzekeren van de beste ervaring op onze website. Als je deze site blijft gebruiken gaat u akkoord met ons Privacybeleid.
x
Ontvang wekelijks praktische marketing- en communicatietips in uw mailbox
Schrijf nu in