Wat met de vastgoedsector na corona?

Samen met de eerste versoepelingen in deze corona-lockdown mocht ook de vastgoedsector terug opstarten. Huisbezoeken werden weer mogelijk.

En toch zal ook in deze sector niet meteen alles terug het oude zijn. Ook hier zal een ‘nieuwe normaal’ tevoorschijn komen. Welke trends zijn dit precies? Lees snel verder want wij hebben ze voor jullie opgelijst:

Pandbezoeken door bestaande potentiële klanten

  1. Pandbezoeken zijn dan wel opnieuw toegelaten, toch zal dit moeilijker en vooral arbeidsintensiever verlopen dan voorheen. Dit komt vooral doordat ook hier de social distance moet behouden worden en de hygiëne gewaarborgd moet kunnen worden.
  2. Tijdens de lockdown konden de potentiële kopers zich inschrijven op een wachtlijst en dat deden ze ook massaal. Gevolg is dat het nu een superdrukke salesperiode zal worden aangezien deze afspraken nu allemaal dienen geboekt te worden.
  3. Toch is er bij een groep ook een afwachtende houding. 1/3 van de potentiële kopers wacht nog doordat ze in een jobonzekere situatie zitten of denken dat de prijzen nog zullen dalen.
  4. Door voorgaande trends voorspelt de sector dat de verkoop in de zomer vergelijkbaar zal zijn met vorige jaren en het najaar gevoelig drukker zal worden doordat het consumentenvertrouwen weer opgebouwd zal zijn.

Coronatrends en het ‘nieuwe normaal’ in de vastgoedsector

Men voorspelt dat er nieuwe triggers gaan komen én dat kopers andere wensen hebben voor hun nieuwe woning:

  1. Zo snakken mensen die op een appartement zonder balkon wonen meer dan ooit naar een groene omgeving. Deze doelgroep wil nu versneld overschakelen naar een huis met tuin.
     
  2. Door het thuiswerk beseffen mensen eens te meer hoeveel tijd ze verspillen in de file. Mobiliteit en woon-werkverkeer wordt hierdoor serieus in vraag gesteld waardoor men dichter bij het werk wil gaan wonen.
     
  3. En ook het telewerk zal een blijvertje zijn. Bedrijven waar 1 à 2 dagen thuiswerk de norm zal worden zijn geen uitzondering meer. Mensen willen dan ook comfortabel van thuis uit kunnen werken. Liefst in een apart afgesloten bureau.

Samenwerken

Binnen de vastgoedsector zijn er grote, middelgrote en kleine spelers. Sowieso zullen er door deze coronacrisis spelers wegvallen.

De kracht om dit te overleven zit hem in de samenwerking, ja, ook merkoverschrijdend. Hierdoor kunt u werken met platformen die veel werk automatiseren en waardoor er belangrijke salestijd overblijft. Want het zijn de salesskills die het verschil gaan maken in de toekomst.

Digitalisering

Net zoals in vele andere sectoren heeft ook in de vastgoedsector de digitalisering een versneld tempo aangenomen.

  1. Virtuele tours worden de nieuwe eerste bezoeken. Pas als dit virtuele bezoek de koper bevalt zal hij pas echt een pandbezoek aanvragen. Dit kan zeker een tijdswinst in het salesverloop betekenen.

  2. Alles wat geen toegevoegde waarde is voor de klant zal geautomatiseerd worden. Klantencontact is het belangrijkste en komt op de eerste plaats. Daarin zal ook u, als (kleine) makelaar, zich kunnen onderscheiden.
     
  3. De digitale handtekening wordt de norm. De laatste 5 weken werden er 6 keer meer digitale handtekeningen geplaatst dan voor de corona-uitbraak. Ook hier wint zowel de klant als de makelaar tijd met administratieve items.

Nog meer dan ooit zal een digitale marketingcampagne ervoor zorgen dat de potentiële kopers tot bij de kantoren geraken. Zorg dat de website 2020-proof is en zorg voor een goeie online salesfunnel via Google Ads, social media, en specifieke immosites. Wilt u meer tips om uw online marketing te doen slagen? Check dan ook dit artikel.

Wie zit er achter ‘Com uit je kot’?

Marketing- en communicatiebureau KIXX uit Loppem is het brein achter dit platform. Het idee ontstond bij de uitbraak van de corona-crisis in ons land en de toenemende vragen van klanten over de bijsturing van hun marketingstrategie in deze bizarre tijden. KIXX is gespecialiseerd in strategy, branding, digital en support.

Meer info?
www.kixx-concept.be

VERSPREID DEZE INFO

Deel dit artikel

NEEM NU DEEL

Wij willen ook uw mening



We gebruiken cookies om u te kunnen verzekeren van de beste ervaring op onze website. Als je deze site blijft gebruiken gaat u akkoord met ons Privacybeleid.
x
Ontvang wekelijks praktische marketing- en communicatietips in uw mailbox
Schrijf nu in