Hoe Wouter Torfs de coronacrisis trotseert

Wat betekent de coronacrisis voor uw bedrijf?

"Sinds 18 maart zijn al onze winkels gesloten. Dat was een enorm zware klap. Gelukkig konden we terugvallen op onze webshop die op dit moment aan het boomen is. Vroeger verstuurden we zo’n 1 000 pakjes per dag, nu ligt dat aantal op 7 000. Dat betekent dat we onze omzet voor 40% hebben kunnen recupereren. Natuurlijk zijn we nog altijd 60% van de omzet kwijt."

Hoe gaat u als ondernemer om met deze crisis?

"In deze crisis gebeuren er twee zaken. Aan de ene kant wordt de pauzeknop ingedrukt. Life as usual is voorbij. Iedereen zit in z’n kot en wordt uitgedaagd om andere dingen te doen. Heel veel sociale events vallen weg waardoor er meer tijd vrijkomt om in de natuur te zijn. Dat is ook wel fijn."

"Maar de crisis zet mij, als ondernemer, echt wel op scherp. Zie het een beetje als een leeuw die zijn jong verdedigt. Ons bedrijf is in overlevingsmodus en ik voel dat ik heel alert ben om erover te waken dat dit goed komt. Zowel op het vlak van beslissingen nemen, knopen doorhakken en aan crisismanagement te doen. Om de twee dagen komen we met het managementteam samen om te bekijken wat er nog allemaal nodig is."

"Maar ook op vlak van leiderschap & draagkracht is het belangrijk om oog te hebben voor wat er leeft bij de medewerkers en klanten. Er is veel angst en onzekerheid. Daar moet je veel respect voor hebben."

Wat doen andere bedrijven goed en wat kunnen we van hen leren?

"De bedrijven die transparant blijven communiceren naar klanten, medewerkers én leveranciers zijn goed bezig. Die leveranciers mogen we ook niet over het hoofd zien. Als we die bijvoorbeeld niet betalen, komt dat later sowieso nog terug op ons bord."

"U moet oprecht communiceren naar uw medewerkers en klanten en zeggen hoe het loopt. Wanneer uw omzet enkel nog uit e-commerce wordt gehaald, zorg er dan voor dat u online aanwezig bent. Blijf werken aan uw marketing, blijf communicatie-inspanningen leveren."

Wat kunnen we doen om hier sterker uit te komen?

"We moeten hier samen doorheen en solidair zijn met elkaar. Na de coronacrisis moeten we zowel met onze leveranciers en verhuurders praten om na te gaan hoe we de schade evenwichtig zullen verdelen. Het is ook een kans om originele partnerships te sluiten. Torfs heeft bijvoorbeeld een partnership gesloten met Pomax om decoratie en lifestyleartikelen via Pomax te verdelen."

Keep it safe, stay healthy en samen komen we er wel door!

Wie zit er achter ‘Com uit je kot’?

Marketing- en communicatiebureau KIXX uit Loppem is het brein achter dit platform. Het idee ontstond bij de uitbraak van de corona-crisis in ons land en de toenemende vragen van klanten over de bijsturing van hun marketingstrategie in deze bizarre tijden. KIXX is gespecialiseerd in strategy, branding, digital en support.

Meer info?
www.kixx-concept.be

VERSPREID DEZE INFO

Deel dit artikel

NEEM NU DEEL

Wij willen ook uw mening



We gebruiken cookies om u te kunnen verzekeren van de beste ervaring op onze website. Als je deze site blijft gebruiken gaat u akkoord met ons Privacybeleid.
x
Ontvang wekelijks praktische marketing- en communicatietips in uw mailbox
Schrijf nu in