Zo vat Merchandise Essentials de coronacrisis bij de kraag

Wat betekent de coronacrisis voor uw bedrijf?

"Toen we het nieuws hoorden, was dit een heel zware dobber. Alle events werden afgelast en uit onzekerheid zetten bedrijven hun marketingbudgetten on hold. Sinds de aankondiging dat er licht is aan het einde van de tunnel, is alles bij ons omgedraaid. We krijgen dagelijks honderden aanvragen voor gepersonaliseerde mondmaskers. We moesten dus meteen in gang schieten. Een enorme opdracht waar ons team met glans is in geslaagd."

Hoe gaat u als ondernemer om met deze crisis?

"Eigenlijk hebben we geen speciaal coronabeleid gevoerd. We bleven wel intern en extern communiceren en content creëren. De communicatie met het team stopte nooit. En dat loonde in de heropstart. We zaten meteen op kruissnelheid, wat ook écht wel nodig was."  

Wat doen andere bedrijven goed en wat kunnen we van hen leren?

"Er zijn heel wat initiatieven op poten gezet, waaronder Com uit uw kot, Merci België, enzovoort. Bedrijven communiceerden vanuit samenhorigheid en samenwerking. Wat heel leuk was om te zien, want in België scoren we niet meteen het hoogste op ‘samen communiceren’. Corona zorgde ervoor dat bedrijven met ideeën, concepten en campagnes naar buiten kwamen. Dat kan ik alleen maar toejuichen."

Wat kunnen we doen om hier sterker uit te komen?

"Op het moment dat we beslisten om de deuren te sluiten, hebben we sterk ingezet op alles wat er zich achter de schermen allemaal afspeelt. Dat ging van het updaten van de ERP-software tot het actualiseren van onze blog. Er was heel veel werk die altijd maar op het stapeltje bleef liggen. Nu hadden we tijd en ruimte om aan die projecten door te werken. Daarin hebben we echt grote stappen gemaakt."

"Aan de andere kant bleven we intern communiceren. We moesten het team samenhouden want we wilden in geen geval dat onze medewerker met frustraties kampten want op het moment dat u terug opstart, wilt u dat iedereen terug gemotiveerd is."

"Het is belangrijk om niet te veel aan te trekken van negatieve berichtgeving. Het is en blijft een uitzonderlijke situatie. Ik hou niet van het woord ‘crisis’ want dat verwijst naar negatieve tijden. Er is nog steeds evenveel werk en de markt blijft bestaan. Men moet er gewoon op een andere manier mee omgaan. In dat opzicht is interne én externe communicatie cruciaal. Uw team blijft hetzelfde, uw klanten idem. Als ondernemer moet u een baken van rust zijn en uitstralen dat u verdergaat. Uit alle aanvragen die we binnenkrijgen van de mondmaskers, merken we gewoon dat iedereen staat te trappelen om terug te beginnen. En dat doet deugd om te zien."

Deel net als Niels Vandecasteele ook uw verhaal en inspireer mede-ondernemers. Stuur uw verhaal naar info@comuituwkot.be.

Wie zit er achter ‘Com uit je kot’?

Marketing- en communicatiebureau KIXX uit Loppem is het brein achter dit platform. Het idee ontstond bij de uitbraak van de corona-crisis in ons land en de toenemende vragen van klanten over de bijsturing van hun marketingstrategie in deze bizarre tijden. KIXX is gespecialiseerd in strategy, branding, digital en support.

Meer info?
www.kixx-concept.be

VERSPREID DEZE INFO

Deel dit artikel

NEEM NU DEEL

Wij willen ook uw mening



We gebruiken cookies om u te kunnen verzekeren van de beste ervaring op onze website. Als je deze site blijft gebruiken gaat u akkoord met ons Privacybeleid.
x
Ontvang wekelijks praktische marketing- en communicatietips in uw mailbox
Schrijf nu in